פרש(ו)ת השבוע – תזריע מצורע

עיקרי הדברים: פרשת תזריע עוסקת בדיני טומאה וטהרה של יולדת ומתחילה לעסוק בתורת המצורעים. בפרשת מצורע מתוארים תהליכי האבחון והטיפול של הכוהנים את המצורעים בגופם, בבגדיהם ובביתם וסדר הקרבת הקורבנות בכל אחד מהמקרים.

נושאים מרכזיים בפרשה:

למה אישה צריכה להקריב קורבן לאחר הלידה

יש האומרים שמכיון שבצער תלדי בנים, עקב הסבל שנגרם לה היא נשבעת שלא תביא יותר ילדים לעולם. מאחר ולאחר תקופת זמן היא חוזרת בה משבועתה ומביאה עוד ילדים – עליה להקריב קורבן.

שלוש דרגות לצרעת

בתורה כתוב במפורש רק על שניים שלקו בצרעת – משה ומרים. כמובן שמדובר באנשים משכמם ומעלה. למה דווקא איתם באים חשבון? הפרשנים מסבירים שהדבר בא ללמד על הזכות והטוהר שלהם ועל רקע כזה – גם הכתם הכי קטן בולט, על אחת כמה וכמה דיבור שאינו לעניין. רק אנשים שהם במעלה רוחנית גבוהה ביותר ידרשו להיזהר בלשונם כפל כפליים ובכלל לתת תשומת לב יתרה לנראותם הן בדיבור והן במעשה. ישנם שלושה מקומות בהם מופיעה צרעת – בבית, בבגדים, בגוף. אלו הן שלוש דרגות של הנגע שהפרשנים מסבירים שהן בחזקת שלוש דרגות של אזהרה שנשלחות – בהתחלה איום מבחוץ-הבית, לאחר מכן זה מתקרב-בגדים ולבסוף תוקף את הגוף עצמו שתפקידו לשאת את נשמת האדם במדרגה הזכה והטהורה ביותר האפשרית. אופציה נוספת – בהתחלה זה תוקף רק את הגוף (ואת זה אולי אפשר להסתיר) וככל שהמצב מחמיר – זה תוקף גם את הבגד ואת הבית. בכל מקרה – מראה על החמרה, אם מכאן ואם מכאן.

הקשר בין פסח לפרשה

שניהם עוסקים במימד/מלבוש הדיבור. מילה שנאמרת יוצרת מציאות. מחשבה, גם אם פוגעת, אינה עושה נזק סביבתי בעוד שמילה שנאמרת – אין לדעת לאן תתגלגל.

מתי מותר לדבר ומתי לא

הפרשנים מסבירים שרמז לכך יש בתחילת הפרשות -דבר אל בני ישראל לאמור; למה צריך גם לדבר וגם לאמור? סימן לכך שרק אם את מתבקשת לשתף מידע, כדאי שתעשי זאת. כל מה שלא נתבקשת לדבר עליו – מוטב לנצור את הלשון.

לשון הרע על עצמי

אסור לדבר לשון הרע גם על עצמנו – הסיפור על העגלון שהגיע לעיירה וחיפש את הבעל שם טוב ומשפגש פלוני שכיוון אותו, אך אמר שהבעל שם טוב אינו כזה גדול (בעוד שהיה זה הבעל שם טוב עצמו), הזדעדע מדבריו והיכה אותו. כמה שעות מאוחר יותר כשפגש אותו היה המום ושאל אותו מדוע לא עצר בעדו? אמר הבעש״ט שהיה צריך את השיעור הזה כדי שלא לדבר רעות גם על עצמו. לעולם אין לדעת לאן זה יגיע.

תפקיד הכהנים

עליהם הוטל לאבחן ולהחליט מי נגוע ומי לא. מה פתאום כהן? למה לא רב שהוא הפוסק בדיני רוחניות בדרך כלל? בגלל מידת אהבת האדם שהכהנים משופעים בה. אם כהן שוקל להכריז על אדם כלשהו שהוא מצורע, על כל המשתמע מכך, הוא יעשה זאת בדחילו ורחימו.

תופיני מילים:

פשה הנגע

נגע – בסיכול אותיות: ענג

תנוך אוזן

אין ידו משגת

וטח את הבית

את עץ הארז ואת האזוב

פורסם על ידי shelliartman

שלום, שמי שלי ואני מחפשת ומוצאת(!) רגעי קסם והשראה. מזמינה אותך להצטרף אלי.

רוצה להשאיר תגובה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: